Mutsumi Imai
今井 むつみ イマイ ムツミ

環境情報学部教授
政策・メディア研究科委員
学位Ph. D. (心理学) (ノースウェスタン大学, 1994年)
略歴【学歴】
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程 (1989年)
ノースウェスタン大学心理学部大学院博士課程 (1993年)

専門分野認知科学 (特に認知言語発達科学, 言語心理学)
担当科目認知科学ワークショップ,認知心理学,研究会,研究会(言語と学習の認知科学),大学院プロジェクト科目(認知・言語の発達と学習)
所属学会・団体日本教育心理学会, 日本心理学会, 認知科学会
Psychonomic Soceity, Cognitive Science Society
Society of Research in Child Development
主要著作・論文・作品「人が学ぶということ:認知学習論からの視点」(北樹出版,2003)
「ことばの学習のパラドックス」(共立出版,1997)
「心の生得性」(共立出版, 2000)
今井むつみ (2010) ことばと思考 岩波新書
今井むつみ・針生悦子(2007) レキシコンの構築:子どもはどのように語と概念を学んでいくのか 岩波書店

A crosslinguistic Study on early word meaning. Cognition,62(1997)
Learning proper nouns and common nouns without clues from syntax. Child Development, 72 (2001)
Mapping novel nouns and verbs onto dynamic action events: Are verb meanings easier to learn than noun meanings for Japanese children? Child Development(2005)
Saalbach, H. & Imai, M. (2007). The scope of linguistic influence: Does a classifier system alter object concepts? Journal of Experimental Psychology: General, 136, 485-501.
Imai, M., Li, L., Haryu, E., Okada, H., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. & Shigematsu, J. (2008). Novel noun and verb learning in Chinese-, English-, and Japanese-speaking children. Child Development. 79, 979-1000 .
Imai, M. Kita, S., Nagumo, M. & Okada, H. (2008) Sound symbolism facilitates early verb learning. Cognition, 109, 54-65.
Saji, N., Imai, M., Saalbach, H., Zhang, Y., Shu, H., & Okada, H. (2011) Word learning does not end at fast-mapping: Evolution of verb meanings through reorganization of an entire semantic domain. Cognition,118, 45-61
プロジェクトURLhttp://web.sfc.keio.ac.jp/~imai/imai-rg/
個人ウェブページhttp://web.sfc.keio.ac.jp/~imai
備考2017年度春学期は特別研究期間のため担当授業なし
連絡先〒252-0882 神奈川県藤沢市遠藤 5322
慶應義塾大学湘南藤沢キャンパス
TEL : 0466-49-3503
imai [ at ] sfc.keio.ac.jp
※メールを送る際には [ at ] を @ に変換してお送りください