Mutsumi Imai
今井 むつみ イマイ ムツミ

学位Ph. D. (心理学) (ノースウェスタン大学, 1994年)
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程 (1989年)
ノースウェスタン大学心理学部大学院博士課程 (1993年)

専門分野認知科学 (特に認知言語発達科学, 言語心理学)
所属学会・団体日本教育心理学会, 日本心理学会, 認知科学会
Psychonomic Soceity, Cognitive Science Society
Society of Research in Child Development
「心の生得性」(共立出版, 2000)
今井むつみ (2010) ことばと思考 岩波新書
今井むつみ・針生悦子(2007) レキシコンの構築:子どもはどのように語と概念を学んでいくのか 岩波書店

A crosslinguistic Study on early word meaning. Cognition,62(1997)
Learning proper nouns and common nouns without clues from syntax. Child Development, 72 (2001)
Mapping novel nouns and verbs onto dynamic action events: Are verb meanings easier to learn than noun meanings for Japanese children? Child Development(2005)
Saalbach, H. & Imai, M. (2007). The scope of linguistic influence: Does a classifier system alter object concepts? Journal of Experimental Psychology: General, 136, 485-501.
Imai, M., Li, L., Haryu, E., Okada, H., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. & Shigematsu, J. (2008). Novel noun and verb learning in Chinese-, English-, and Japanese-speaking children. Child Development. 79, 979-1000 .
Imai, M. Kita, S., Nagumo, M. & Okada, H. (2008) Sound symbolism facilitates early verb learning. Cognition, 109, 54-65.
Saji, N., Imai, M., Saalbach, H., Zhang, Y., Shu, H., & Okada, H. (2011) Word learning does not end at fast-mapping: Evolution of verb meanings through reorganization of an entire semantic domain. Cognition,118, 45-61
連絡先〒252-0882 神奈川県藤沢市遠藤 5322
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